Book chapter: The Routledge International Handbook of Public Administration and Digital Governance

In 2023 werd ik door professor Sarah Giest van de Universiteit Leiden gevraagd om mee te werken aan een bestuurskunde handboek met een specifieke focus op digital governance. De opzet van het boek was om mensen uit de theorie en mensen vanuit de praktijk van de publieke sector samen aan dit boek te laten schrijven. Het hoofdstuk dat ik heb bijgedragen gaat over de introductie van het gepersonaliseerde overheidsportaal MijnOverheid en wat we kunnen leren van deze introductie. Het boek is in het Engels en bevat bijdragen van academici en mensen uit de publieke sector van over de gehele wereld.

De titel van mijn hoofdstuk is: “Can one portal rule them all? The introduction of the MyGovernment portal in the Netherlands”

 

The Routledge International Handbook of Public Administration and Digital Governance

Het boek is hier te bestellen:

https://www.routledge.com/The-Routledge-International-Handbook-of-Public-Administration-and-Digital-Governance/Giest-Roberge/p/book/9781032602042

DOI: http://doi.org/10.4324/9781003458081-13

De Engelse samenvatting van mijn hoofdstuk (abstract):

Between 2010 and 2020 nearly all public administrations implemented some form of a personalized citizen portal, regardless of the maturity level of their digital services. Mostly in the form of an online MyGovernment portal that requires citizens to login. These portals offer different options like viewing registered personal information, receiving messages or the possibility to complete full transactions.

These portals illustrate a shift in focus in public administration to service delivery. Earlier services were formed around the organization of government (organization-centered), newer services focus on citizens (citizen-centered). This case study analyses the introduction of the Dutch MyGovernment portal ‘MijnOverheid’ (MijnOverheid 2023), covering the period from 2006 to 2023. The case study tries to determine whether or not the introduction of this portal might be considered a success when looking at the policy goals set at the introduction.

In this analysis the distinction is made between the perspective of governmental executive agencies, the supply side, and the citizen, the demand side. The case study will provide insights for public administrations working on innovative digital services and scholars studying the complex difference between political policy promises and practical outcomes in the era of digital governance.

 

Omdat ik het boek nogal prijzig vind (172.00 UK Pond) en ik voor open kennisontwikkeling ben, zeker als die in publieke dienst is ontwikkeld zoals de mijne. Kun je hier een laatste conceptversie van het hoofdstuk vinden:
Welling Case Study – Can one portal rule them all – Handbook of Public Administration and Digital Governance – 2024

Keynote Logius Roadshow 2024

Tijdens de Logius Roadshow op 15 oktober in De Rijtuigenloods, Amersfoort, verzorgde ik een onderdeel van de plenaire opening. Ik ben in mijn verhaal ingegaan op de complexe vraagstukken rond de generieke digitale infrastructuur (GDI) en hoe we deze met elkaar kunnen organiseren. 

Er zijn kansen en uitdagingen bij het leveren van flexibele, innovatieve en efficiënte generieke componenten die de digitale behoeften van overheden, burgers en bedrijven ondersteunen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de GDI toekomstbestendig is? “Zijn er meer wortels of meer stokken nodig om dit te bereiken?” Deze en andere vragen stonden centraal tijdens de presentatie.

De Logius Roadshow is een evenement waar de nieuwe kennis en ontwikkelingen binnen de dienstverlening van Logius wordt gedeeld. Het thema van dit jaar: “Een overheidsbeleving: de digitale weg vooruit.”

Zie voor de slides van mijn verhaal: 15102024 – preso Logius Roadshow Wouter Welling

Presentatie bij de SVB ‘Technologiescenario’s toekomstverkenning’

Op 18 september 2024 heb ik op verzoek van het SVB innovatielab Novum een presentatie gegeven bij de hun verkenning van toekomstscenario’s voor de inrichting van de organisatie. Het doel was om lessen, innovatie verhalen en ontwikkelingen te delen en te prikkelen rond de impact van technologie op de SVB van de toekomst.

Zie voor de slides van mijn verhaal: 18092024 – preso SVB Tech scenarios – WWelling

Presentatie bij ‘Dag van de Metatadata’ 2024 van het Ministerie van Financiën

Op 16 september 2024 heb ik op verzoek van het data innovatie lab van de Belastingdienst een presentatie gegeven bij de ‘Dag van de Metadata’ van het Ministerie van Financiën in Utrecht. Het doel was om lessen, innovatie verhalen en ontwikkelingen te delen die raken aan data gedreven en data bewust werken.

Zie voor de slides van mijn verhaal: 16092024 – preso MinFin Dag van de Metadata – WWelling

Introductietekst: iBestuur gesprek over digitale kinderrechten

Tijdens het iBestuur 2025 congres mocht ik een panel modereren over digitale kinderrechten onder de titel ‘Verslaafd aan je scherm: schermgebruik en social media’. Onderstaande tekst is de inleiding die ik hier uitsprak.

Panel Digitale Kinderrechten

Welkom bij ons gesprek over schermgebruik en sociale media, met een speciale focus op kinderen! Mijn naam is Wouter Welling, programmadirecteur (interim) bij DigiCampus, een onafhankelijke kennis- en innovatiehub voor de digitale transformatie van de publieke sector. Voor mij is dit onderwerp extra relevant, omdat ik zelf vader ben van drie jonge kinderen van 1, 3 en 5 jaar oud. Ook zij beginnen te ontdekken dat je met een smartphone veel meer kunt doen dan alleen opa en oma bellen.

Kansen en risico’s

In dit gesprek richten we ons op de balans tussen de kansen en risico’s van de digitale wereld voor kinderen. Het is duidelijk dat de digitale wereld kinderen veel mogelijkheden biedt. Ze kunnen contacten onderhouden, toegang krijgen tot allerlei informatie, online spelen en creatief bezig zijn.

Maar, er zijn ook duidelijke risico’s. Onderzoek toont aan dat de digitale omgeving niet altijd gezond is voor kinderen:

  • 20% van de Nederlandse kinderen wordt blootgesteld aan schadelijke content.
  • 30% van de Nederlandse jongeren vindt dat sociale media een negatief effect heeft op hun zelfbeeld (onderzoek van de Universiteit van Amsterdam).
  • 30% van de kinderen kinderen gebruikt een vals 18+ account, waardoor hun gegevens zonder ouderlijke toestemming worden verwerkt en ze geprofileerd worden voor advertenties.
  • 50% van de kinderen tussen de 9 en 13 jaar beschouwt zichzelf als verslaafd aan hun telefoon (NOS).

De rollen

We moeten bij dit vraagstuk goed kijken naar verschillende partijen die een rol hebben rond het schermgebruik en sociale media bij kinderen.

Ouders en opvoeders. Zij ervaren vaak weinig vertrouwen in hun eigen kennis en vaardigheden in de digitale wereld. De digitale parallelle wereld voelt voor veel ouders als een onbekend en risicovol gebied waar ze weinig controle over hebben. Bovendien is het lastig om zelf het goede voorbeeld te geven, wat het moeilijk maakt om een gesprek met hun kinderen aan te gaan.

Kinderen daarentegen ervaren dat de fysieke en digitale wereld steeds meer met elkaar verweven zijn. Voor hen is de digitale omgeving een natuurlijk onderdeel van hun leven waar ze vrij zijn.

Professionals zoals jeugdwerkers en docenten hebben net als ouders vaak geen duidelijke aanpak voor het opvoeden in de digitale wereld.

Platforms die apps aanbieden aan kinderen, waarbij we niet willen dat deze schadelijk zijn voor deze kinderen.

 

De overheid en specifiek de rol van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

Gezien de negatieve effecten van digitale diensten en producten op kinderen, zet de overheid zich in voor een stevig online kinderrechtenbeleid. Dit beleid is gebaseerd op de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de industrie, overheid, maatschappelijke organisaties en gebruikers om een veilige en gezonde digitale omgeving te creëren voor kinderen.

Het beleid volgt drie sporen: wetgeving, beleid en toezicht.

  1. Wetgeving: BZK werkt onder meer aan de Digital Services Act en de Mediawet.
  2. Beleid: Dit beleid ondersteunt de industrie bij het ontwikkelen van kindveilige producten en diensten. Voorbeelden hiervan zijn:
    • Een kinderrechten impact assessment dat inzicht geeft in de kansen en risico’s van producten en diensten.
    • De “Code Kinderrechten Online” die richtlijnen biedt om deze risico’s te verminderen.
    • Een “game-check” (in ontwikkeling) die inzicht geeft in verleidingstechnieken binnen games.
    • Een campagne gericht op bewustwording bij ouders en kinderen over het gebruik van digitale diensten. Het doel is niet om kinderen weg te houden van deze diensten, maar hen te leren verantwoord om te gaan met de digitale wereld.

    In april is ook een Expertise Centrum opgericht, ondergebracht bij het Trimbos Instituut, dat kennis op het gebied van digitalisering en welzijn bundelt en verspreidt.

  3. Toezicht: BZK is in gesprek met verschillende toezichthouders om het toezicht op de digitale wereld te versterken.

 

Vele vragen liggen nog open:

Is dit genoeg? En wie pakt welke rol? En in welke mate willen we het vrije open internet dat zich via een scherm aandient (of opdringt) beperken? En hoe pakken we dit op met respect voor wat maatschappelijk acceptabel is?

Interview over het publieke sector innovatielandschap en de toekomstvisie voor Digicampus

Vijf jaar Digicampus! Reden genoeg om nogmaals in gesprek te gaan met bekend gezicht van Digicampus. Ter ere van het vijfjarig jubileum hebben we een interview gehouden met Wouter Welling, interim programmadirecteur van Digicampus. Sinds een aantal maanden staat hij aan het roer van de organisatie. In dit interview spreken we hem over zijn werk bij Digicampus, het huidige ecosysteem waarin Digicampus zich bevindt en de visie voor toekomst.

Lees het interview op de site van Digicampus

 

Presentatie bij ILT interbestuurlijk programma VTH evenement ‘Data is de toekomst van toezicht’

Presentatie VTH

Op 18 april 2024 heb ik op verzoek van het Interbestuurlijk Programma Versterking Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (IBP versterking VHT) een keynote gegeven bij de ILT themabijeenkomst ‘data is de toekomst van toezicht’ in Utrecht.

Zie voor achtergrond bij dit programma: https://versterkingvth.nl/

Zie voor de slides van mijn verhaal: Presentatie Wouter Welling bij VTH Data is de toekomst van toezicht 18 april 2024

 

Presentatie bij evenement ‘Manifest Digitale Overheid’

Visies zijn centraal, uitvoering is decentraal

 

Op 7 maart 2024 heb ik op verzoek van GovTech NL en de Future City Foundation een inleiding verzorgd bij de unconference-sessie die diende als start voor het werken aan een Manifest Digitale Overheid.

Zie voor het idee van het Manifest: https://manifestdigitaleoverheid.nl/

Ik heb in mijn presentatie een stuk geschiedenis geboden van de ‘visies’ die de overheid op het domein van digitalisering en informatisering zelf heeft opgesteld sinds 1985. Daarna ben ik ingegaan op een aantal dilemma’s bij het maken van een ‘manifest’ dat richting aangeeft in wat je met de overheid zou willen. Tot slot geef ik nog een aantal boekentips en inspiratiebronnen.

Zie voor de slides: Presentatie W.Welling Unconference Manifest Digitale Overheid – 07-03-2024