Book chapter: The Routledge International Handbook of Public Administration and Digital Governance

In 2023 werd ik door professor Sarah Giest van de Universiteit Leiden gevraagd om mee te werken aan een bestuurskunde handboek met een specifieke focus op digital governance. De opzet van het boek was om mensen uit de theorie en mensen vanuit de praktijk van de publieke sector samen aan dit boek te laten schrijven. Het hoofdstuk dat ik heb bijgedragen gaat over de introductie van het gepersonaliseerde overheidsportaal MijnOverheid en wat we kunnen leren van deze introductie. Het boek is in het Engels en bevat bijdragen van academici en mensen uit de publieke sector van over de gehele wereld.

De titel van mijn hoofdstuk is: “Can one portal rule them all? The introduction of the MyGovernment portal in the Netherlands”

 

The Routledge International Handbook of Public Administration and Digital Governance

Het boek is hier te bestellen:

https://www.routledge.com/The-Routledge-International-Handbook-of-Public-Administration-and-Digital-Governance/Giest-Roberge/p/book/9781032602042

DOI: http://doi.org/10.4324/9781003458081-13

De Engelse samenvatting van mijn hoofdstuk (abstract):

Between 2010 and 2020 nearly all public administrations implemented some form of a personalized citizen portal, regardless of the maturity level of their digital services. Mostly in the form of an online MyGovernment portal that requires citizens to login. These portals offer different options like viewing registered personal information, receiving messages or the possibility to complete full transactions.

These portals illustrate a shift in focus in public administration to service delivery. Earlier services were formed around the organization of government (organization-centered), newer services focus on citizens (citizen-centered). This case study analyses the introduction of the Dutch MyGovernment portal ‘MijnOverheid’ (MijnOverheid 2023), covering the period from 2006 to 2023. The case study tries to determine whether or not the introduction of this portal might be considered a success when looking at the policy goals set at the introduction.

In this analysis the distinction is made between the perspective of governmental executive agencies, the supply side, and the citizen, the demand side. The case study will provide insights for public administrations working on innovative digital services and scholars studying the complex difference between political policy promises and practical outcomes in the era of digital governance.

 

Omdat ik het boek nogal prijzig vind (172.00 UK Pond) en ik voor open kennisontwikkeling ben, zeker als die in publieke dienst is ontwikkeld zoals de mijne. Kun je hier een laatste conceptversie van het hoofdstuk vinden:
Welling Case Study – Can one portal rule them all – Handbook of Public Administration and Digital Governance – 2024